Over Griffo
Het verhaal van
de naam en het logo
Het was eind jaren '80 van de vorige eeuw toen het idee vorm kreeg om met een prepress-bureau te beginnen. Apple was net van start met desktopcomputers en begon zich te lanceren in de grafische wereld. Daar werd niet altijd positief op geregeerd want het was een conservatieve sector.
In Brussel, bij wat in de grafische sector wel eens de beste zetster van de Lage Landen genoemd werd, zochten we naar een naam die bij een bureau zou passen dat de opmaak zou doen van tijdschriften en boeken. Ontwerpen an zich zat toen niet in de doelstellingen. Maar de tijdschriften en vooral de boeken, moesten er traditioneel goed uitzien. Sobere chique, noemden we het later.
Dat werd Griffo, genoemd naar Francesco Griffo, leerling van Aldus Manutius, een Italiaanse drukker-uitgever. Als uitgever wilde Manutius de geschreven Griekse geschiedenis vereeuwigen door ze te drukken. Hij nam daarvoor de briljante typograaf Francesco Griffo in dienst.
Briljant en typograaf, dat vonden we wel bij ons passen. Griffo was ook de bedenker van de cursieve letter, wat later algemeen de 'italic' werd genoemd. Schuine letters, als het ware. Dat schuine, briljante denken, daar konden we mee verder.
Het was de onvolprezen Gert Dooreman, op zijn beurt een briljant typograaf, die aan de slag ging voor het ontwerp van het logo. Dat logo is tot vandaag nog steeds hetzelfde. Dooreman ging ervoor naar het Vaticaan waar hij oorspronkelijke geschriften van Francesco Griffo kon kopiëren. Hoewel niet in deze vorm van zijn hand, zijn wel de letters van het logo individueel van de hand van Griffo. Let vooral op de zwierige verbinding tussen de G en de eerste 'f'. De twee ff-en samen vormen dan weer een ligatuur. Al die zaken samen maakt dat dit logo toch wel bijzonder is en ook vandaag nog steeds staat als een huis.
De geschiedenis
van Griffo
In 1989 zetten we onze handtekening onder de statuten van de bvba. Goed twee jaar later echter bleek er maar één ondernemer in die bvba. Ik kocht mijn (letterlijk slapende) vennoot uit en dat bracht mij bij Dirk Imschoot en de toenmalige drukkerij Imschoot. Dirk was een inspirator, had een goed draaiende drukkerij en was op zoek naar een modernisering van zijn ontwerp-afdeling en zetterij en hij wilde groeien. En zo sloegen we de handen in mekaar.
Het verhaal van de drukkerij is een heel ander verhaal maar samen maakten we er een bloeiende onderneming van. De groei deed af en toe pijn, het was soms erg lastig maar we deden wat we deden erg graag. Griffo werd een NV en groeide uit tot een stevige KMO met goed 20 mensen in dienst. We maakten zelf ontwerpen maar bovenal bleven we een dienstverlener voor andere ontwerpers.
In 1999 besliste ik om om een ander pad in te slaan. Griffo bleef bij Imschoot. Ik ging definitief samen met enkele vennoten mijn schouders zetten onder U&I Learning, een van de eerste e-learningbedrijven ter wereld. De rest is geschiedenis. U&I ging naar de beurs en werd Sparkle en ik zocht weer andere oorden op.
In 2005 (of toch rond die tijd), werd drukkerij Imschoot gesloten en Griffo overgenomen door het toenmalige management. Ik vroeg om, als ze de naam en/of het logo zouden veranderen, ze beide weer over te dragen aan mij. Toen Ben De Troyer besliste om Griffo om te vormen tot 'Karakters', kreeg ik de naam en het logo terug. We waren inmiddels vele jaren verder.
In 2016, nadat ik vier jaar als ambtenaar gewerkt had in Nederland, besliste ik om mijn nieuwe vennootschap opnieuw Griffo te dopen en het logo te behouden, om vooral historische redenen. De grafische sector heb ik achter mij gelaten maar elk bedrijf dat ik sinds mijn vertrek bij Griffo 1.0 heb geleid, speelde vormgeving altijd een belangrijke rol. Niet alle kompanen van toen spelen nog mee in het verhaal maar met een aantal van hen (onder wie Dooreman) onderhoud ik nog steeds prettige, zij het occasionele contacten. We zijn inmiddels meer dan 30 jaar verder...
Griffo vof
Management en advies
voor de profit- en non profitsector